Reducept: hoe virtual reality chronische pijn kan bestrijden

Virtual reality als middel tegen chronische pijn. Dat klinkt misschien als science fiction, maar is voor duizenden patiënten –vooral in Friesland- eindelijk een oplossing voor hun chronische klachten.

Tussen de oren

Een op de vijf Nederlanders kampt met chronische pijn. Dat zijn in Nederland alleen al drie miljoen mensen. Deze mensen krijgen medicatie voorgeschreven die niet aanslaat en krijgen soms te horen: ‘meneer/mevrouw, u moet er maar mee leren leven dat u altijd pijn zult hebben. Of erger: het zit tussen uw oren.’

Pijnprikkels

Via de game geven we mensen de controle terug over hun eigen pijn. Ze kunnen aangeven waar ze pijn hebben, in de rug, buik of in het hoofd bijvoorbeeld. Vervolgens zoomt het spel precies op die plek in het lichaam in en volgen pijnprikkels die via het zenuwstelsel naar de hersenen gaan. Patiënten kunnen dan in het spel hun pijnprikkels wegschieten. Het spel duurt ongeveer 25 minuten. Door de game een maand lang vier tot vijf keer per week te spelen, blijkt een deel van de mensen al minder tot geen pijn meer te ervaren. Andere mensen blijven het spelen om de controle te houden. Om het ook voor de lange termijn aantrekkelijk te houden, hebben we levels ingebouwd, zodat mensen verder komen in het verhaal. Bij de game zit ook pijneducatie- en informatie.
Zo klinkt het alsof pijn inderdaad tussen de oren zit. Dat klopt ook wel, want pijn ontstaat in de hersenen. Om precies te zijn in het emotionele deel van de hersenen. Zodra dat deel van de hersenen pijn ervaart, wordt het omgezet in een pijnprikkel. Maar je hersenen kunnen je daarbij ook in de maling nemen. Alleen al een dreiging van pijn kan voor de hersenen een teken zijn om een pijnprikkel te geven. Je voelt die pijn dan dus echt, ook al is die er niet.

Niet echt

Dit kun je vergelijken met spanning bij een film. Ergens weet je dat het niet echt is en toch voel je spanning in je hele lichaam, aangemaakt door je hersenen. In de game probeert men de hersenen ervan te overtuigen dat er helemaal geen pijndreiging is. Door de VR-bril te gebruiken ben je echt bezig de hersenen te trainen anders te reageren. Hoogleraar chirurgie Harry van Goor van het Radboud Universitair Medisch Centrum testte de VR-bril op veertig mensen. Ook hij ziet op hersenfilmpjes dat het brein minder heftig reageert op pijn wanneer iemand de VR-bril draagt.

In mijn praktijk

Als u geïnteresseerd bent in een behandeling met Reducept, dan is dit vanaf nu ook mogelijk bij mij in de praktijk. We gaan, na een intake, beginnen met een oefensessie tijdens een fysiotherapiebehandeling, om te kijken hoe u op het spel reageert.
Vervolgens komt u twee weken van vier dagen naar de praktijk, waar u voor 5 euro per training gaat proberen of de game aan uw pijn werkt. We hebben dan elke week een kort gesprek over hoe het gaat, verder doet u het spel alleen in een aparte kamer.
Als u een goed resultaat heeft, ga ik u helpen een VR-bril voor u uit te zoeken, en neemt u een abonnement bij Reducept voor 14.95 eur per maand, zodat u zelf verder kunt trainen. Als u hierbij nog ondersteuning nodig heeft, ben ik er altijd voor u.